Otázky

Kladení správných otázek je dobrý způsob, jak nenásilně přinutit ostatní přemýšlet o dané věci. Je-li nám položen dobrý dotaz, musíme spojovat myšlenky dohromady, vyhodnocovat je a přicházet s novými nápady.

Kladení otázek za účelem pomoci ostatním při učení se říká Sokratovská, někdy též dialogická metoda. Spočívá v prezentaci přesně formulovaných otázek učitele žákům, kteří jsou jimi vedeni k vytváření vlastních, logicky vyvozovaných poznatků.

Sokratovská metoda vyžaduje, aby jste ostatní pečlivě poslouchali. Otázky je třeba promyslet a formulovat v souladu s konstruktivistickým přístupem k vyučování a tak, aby nevyvolávali zbytečnou konfrontaci.

Zde uvádíme příklady takových otázek:

Dotazy směřující k vyjasnění/objasnění

  • Co myslíš tím, když říkáš ______?
  • Co je podle tebe podstatné?
  • Jak souvisí _____ s _____?
  • Můžeš to říct ještě nějak jinak?
  • Takže - jestli ti rozumím - myslíš to tak, že _____ nebo _____?
  • Jak to souvisí s naším problémem/tématem?
  • Pepíčku, můžeš vlastními slovy shrnout, co říká Mařenka? ... Mařenko, myslela's to tak?
  • Můžeš mi dát příklad?
  • Může být _____ typickým příkladem?

Dotazy směřující k nalezení předpokladu

  • Co musíš předpokládat?
  • Co předpokládá Mařenka?
  • Co bychom mohli předpokládat místo toho?
  • To vypadá, že předpokládáš _____. Rozumím tomu dobře?
  • Tvoje argumenty spočívají v myšlence, že _____. Proč jsi své závěry zdůvodnil _____ a ne tím, že _____?
  • To vypadá, že předpokládáš _____. Je-li tomu tak, jaké to může mít další následky?
  • Platí to vždy?
  • Proč si může někdo myslet, že _____?

Dotazy směřujcí k nalezení příčin a důkazů

  • Můžeš nám vysvětlit své důvody?
  • Proč to v našem případě platí?
  • Máme důvod pochybovat o tomto důkazu?
  • Kdo z nás může říct, že to tak opravdu je?
  • Co bychom odvětili někomu, kdo říká, že ____?
  • Může ještě někdo podpořit tento pohled na věc?
  • Na základě čeho jsi došel k těmto závěrům?
  • Jak bychom mohli zjistit, je li to pravda?

Dotazy na různá hlediska a perspektivy

  • Co z toho vyplývá?
  • Když říkáš _____, vyplývá z toho _____?
  • Co všechno by se ještě mohlo stát? Proč?
  • Jaké další účinky to může mít?
  • Stane se to určitě, nebo jen možná/pravděpodobně?
  • Jaká je druhá možnost?
  • Platí-li _____ i _____, co ještě může platit?
  • Říkáme-li, že ____ je etické, pak co když _____?

Dotazy směřující k nalezení důsledků a významů

  • Jak to můžeme zjistit?
  • Co tato otázka předpokládá?
  • Může se _____ zeptat na tuto otázku i jinak?
  • Jak by se dala tato otázka pochopit?
  • Můžeme již tuto otázku uzavřít?
  • Je tato otázka správná? Rozumíme jí všichni?
  • Je lehké na tuto otázku odpovědět? Proč?
  • Souhlasíme všichni s tím, že toto je otázka?
  • Než odpovíme na tuto otázku, co si musíme nejdřív vyjasnit?
  • Proč je tato otázka důležitá?
  • Je toto ta nejdůležitější otázka?
  • Vidíte, jak toto může souviset s ________?

Pozn.: Martin převzal tyto otázky z publikace PAUL, R. Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World. Foundation for Critical Thinking : Santa Rosa, CA, 1993.
Českým zájemcům lze doporučit například MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1990.

Pište pozorně

Čtěte pozorně

Rejstřík všech souborů nápovědy